Какво представляват пластмасовите основи

  • Четвъртък, 10 Март 2011г. 21:56ч.
  • Последна промяна Четвъртък, 10 Март 2011г. 23:01ч.
  • Автор: Stancho Koichev
Те имат еднакви, правилно изградени килийки и гарантират при изграждане на питите само работническо пило. Изработени са от специална, оцветена пластмаса - "Polystyrene impact 3630". Материалът е сертифициран за употреба за хранителни продукти и може да се използва като такъв за производство на основи. Голям плюс на тези пластмасови основи е възможното приложение в биологичното пчеларство.
С тях се улеснява трудът на пчеларя. Монтажът върху стандартни за България дървени рамки (160 мм, 230 мм, 300мм) е бърз и лесен - пробиват се горната и долната летва от дървената рамка на четири места и основата се поставя с леко притискане. След изграждането от пчелите така монтираните пити могат да се центрофугират без да се чупят, те са стабилни дори и при новоизградени от пчелите килийки. Предназначени са за многократна употреба. В това отношение предимствата им в сравнение с восъчните основи са:

- Не се изкривяват и провлачват при високите летни температури в гнездото;

- Не се прегризват от пчелите при спиране на нектарния поток;

- Трудът на пчеларя е по-облекчен и по-бързо става самото монтиране;

- Восъчният молец и мишките не оказват въздействие върху пластмасовите основи;

- Отлагането на вредности - антибиотици, химикали, перитроиди и други няма практическо значение;

- Градежът е изключително от работнически килийки;

- След първия медосбор почваме да продаваме и восък;

- Въпреки липсата на данни от практиката у нас, могат да се прогнозират поне 12 години експлоатационен срок;

- не задържат големи количества мед в процеса на центрофужене;

Материалът на основите е годен за използване като материал за контакт с хранителни продукти. Това означава, че дори при биологичното могат да бъдат използвани, без да има проблеми за сертифицирането на пчелините.

Препоръчително е да се поставят между изградени вече пити, защото така се гарантира по-качествено и най-вече по-бързо изграждане. Добре е да се напръскат със сладък сироп и/или восък за по бързото "качване" на пчелите. За да се използва повторно изградена рамка с изкуствена основа, трябва да се направи следното - да се изстърже внимателно надградения восък, да се потопи във вода с температура поне 80 градуса Целзий. Това трябва задължително да се направи след няколко годишна експлоатация, когато питата потъмнее.

Коментари  

+6 #1 potresa 2011-08-05 10:22
niakoi niama li da spodeli ne6to tuka viarno li e tova ili kakvo samo dani izlajat da kopuvame

+1 #2 potresa 2011-09-04 17:44
abe to ako be6e ka4estveno 6te6e da gamjiv neta ot komentari

+3 #3 Георги Лирков 2012-04-03 07:22
Аз пробвах миналата /2011/ г. с 5 рамки,наистина много добре ги изградиха, пилото беше само работническо, а след това ги центрофугирах.Смятам да ги ползвам и тази година.Не знам за какви рамки е статията /цветни?/,моите са български , прозрачни.Търся начен да ги напръсквам с разтопен восък /гледах това на клип/, аз ги правих с тампон.